Vraag en Antwoord printen

Handleiding voor het aansluiten van de internet-box 

Dubbelklikken om te vergroten

Internet

Wie betaalt de internetaansluiting en abonnementskosten?
Het netwerk en de appartatuur om Internet in je kamer te krijgen betaalt Amerpoort. Het internetabonnement voor je eigen wooneenheid betaal je zelf. Op de dagbestedinglocatie wordt Wifi gratis ter beschikking gesteld. Op deze manier kun je ervaren wat de mogelijkheden zijn in de digitale wereld.

Ik heb al een internet-abonnement, wat nu?
We gaan ervan uit dat we een interessant internet aanbod bieden voor een lage prijs en met veel voordelen zoals een goede kwaliteit, filters, duidelijk inzicht in kosten en een goede administratieve verwerking. Amerpoort wil graag voor alle cliënten dezelfde mogelijkheden voor internet aanbieden.  Als je al een eigen abonnement hebt kun je dat binnen een maand opzeggen bij je huidige provider mits je het abonnement al langer dan een jaar hebt. We adviseren je om eerst na te gaan wat de opzegtermijn is voordat je een abonnement bij Commplaza aanvraagt. U moet zelf het huidige abonnement opzeggen. Dat kunnen wij niet voor u doen.

Wat is een outlet?

Een outlet is een aansluiting in de muur. Hier kun je een kabel inklikken waarmee je een aansluiting kunt maken op je computer voor internet en telefoon

 

Op het aanvraagformulier wordt gevraagd om een outletnummer. Waar vind ik dat?

Het outletnummer staat aangegeven op de outlet. Let op: vaak zitten er twee aansluitingen op een outlet. Dat zijn er ook twee outletnummers. Geef voor de zekerheid beide nummers door. Als je de internet-box ontvangt staat er aangegeven welk van de twee aansluitingen moet worden gebruikt.

Wat is een Internet-box?

Een Internet-box is een klein apparaatje waarmee je de computer, smartphone of tablet kunt koppelen met internet. Ook een telefoon wordt aangesloten op de Internet-box. In sommige gevallen kun je op de Internet-box zelfs een TV aansluiten. De Internet-box heeft een aantal aansluitingen (poorten) met een nummer. Elk van deze poorten heeft een bepaalde functie. 


- Poort 1    (geel) is om je computer aan te sluiten op Internet
- Poort 2    (geel) kun je ook gebruiken om een computer aan te sluiten op Internet
- Poort 3    (geel) is voor een zgn. "IP Telefoon". Deze kun je in de winkel kopen, maar wordt niet vaak gebruikt
- Poort 4    (geel) is voor het aansluitgen van een TV-box 
- Poort 1/2 (zwart). Hierop kun je de bekende (analoge) telefoon aansluiten. Als je een abonnement neemt krijg je te horen welke van deze aansluitingen je moet gebruiken

Wordt de Internet-box voor mij aangesloten of moet ik dat zelf doen?
Als er nog geen Internet-box aanwezig is wordt deze naar je opgestuurd. In dit document vind je een handige handleiding. Maar als je hulp nodig hebt kun je dat aangeven. We zullen je zoveel mogelijk helpen. Het is ook mogelijk een monteur te laten komen. Maar die moet je dan wel zelf betalen.

Waar vind ik de internetaansluiting?
Op de woonlocaties komt in elke wooneenheid één of meerdere outlets voor een internetaansluiting. Ook in de grotere gemeenschappelijke ontmoetingsruimtes (zoals woonkamers) en op elke dagbestedinglocatie vind je deze outlets.

Welke apparatuur kan ik gebruiken? 
Je kunt alle geschikte apparatuur zoals computers, smartphones en tablets aansluiten. Dat kan zowel met een kabel als draadloos via WiFi. Je moet wel zelf zorgen voor apparatuur voor je eigen gebruik. Apparatuur voor dagbestedinglocaties worden door de locatie zelf aangeschaft.

Hoe weet ik welke apparatuur het beste is?
Dat is een lastige vraag. Het bedrijf Paradigit levert voor Amerpoort apparaten die speciaal geschikt zijn voor clienten van Amerpoort. Ze leveren ook een goede ondersteuning. Vraag er bij je begeleiding naar.

Wat is een Content filter?
Een Content filter zorgt ervoor dat je niet per ongeluk naar bepaalde websites kunt. Er zijn combinaties van verschillende filters mogelijk, van gokken en geweld tot erotiek. Ook is het mogelijk om internet alleen in bepaalde periodes van de dag mogelijk te maken. Bijvoorbeeld alleen overdag en niet 's nachts.

Kan ik een Content filter vrijblijvend proberen?
Als je je aanmeldt voor Internet kun je direct gebruik maken van een Content filter. Daarvoor betaal je niets. Als je op een later tijdstip een filter aanvraagt of wilt wijzigen zijn er wel kosten aan verbonden.

Als internet niet werkt, bij wie moet ik dan zijn?
Bij je begeleider. Die kan de vraag zonodig doorzetten.

Wie betaalt de apparatuur?
Je betaalt je eigen apparatuur. Amerpoort zorgt voor apparatuur in de dagbestedingslocaties en gemeenschappelijke ruimtes.

Als de apparatuur (computer, laptop of tablet) kapot gaat, bij wie moet ik dan zijn?
Als het gaat om eigen apparatuur moet je dat regelen met je eigen leverancier.  Als het apparatuur is van Amerpoort kun je dat melden bij de begeleiding.

Hoe snel is het internet?
Dat is afhankelijk van de locatie waar je zit. In het algemeen heb je een toegangssnelheid van 30Mb/s down en 3 Mb/s up. Voor grote locaties gelden soms hogere snelheden. Voor de buitenlocaties zullen we altijd streven naar de meest optimale snelheid. Maar dit is afhankelijk van de locaal beschikbare infrastructuur. In het algemeen kun je ook op buitenlocaties rekenen op een snelheid van 30Mb/s down en 3Mb/s up.

Hoe wordt mijn internetaansluiting opgeleverd?
Er wordt een internetsignaal beschikbaar gesteld via de outlet in kamer. Het kan zijn dat er al een Internet-box staat. Anders wordt er één opgestuurd. De internet-box kun je eenvoudig met een meegeleverde kabel aansluiten op de outlet. Je ontvangt een brief met je Wifi-naam en het wachtwoord.

Als ik wachtwoord voor de wifi kwijt ben geraakt, hoe kan ik die dan weer opvragen?
Voor deze vragen kun je het best terecht bij je begeleider. Die kan je er meer over vertellen.

Als een internetaansluiting niet werkt, wat moet ik dan doen?
Vaak kun je zelf al veel oplossen voordat je extrene hulp hoeft in te roepen. Hieronder een aantal praktische tips:

  • Is de kabel met de juiste poort op de internet-box verbonden?
  • Zit de stekker van de internet-box wel in het stopcontact (er moeten altijd lampje branden)?

Als je problemen met wifi hebt: 

  • Heb je wel het juiste netwerk (wifi-naam) gekozen. Jouw netwerk begint altijd met de letters "CP" en eindigt met het nummer  dat je vindt op de outlet in je kamer.
  • Heb je het wachtwoord wel goed ingevoerd? Als je twijfelt aan het wachtwoord, vraag het even aan je begeleider.

Als deze vragen met ‘ja’ beantwoord zijn, en er is nog steeds geen internetsignaal, vraag dan uw begeleider of hij/zij contact opneemt met de servicedesk van ExceptionAll.